MarieHagbergAtt ständigt förfina och utveckla verktyg som guidar och sporrar medarbetarna i förbättringsarbetet är en av nycklarna till MTR:s framgångar.

2014 utsågs de till vinnare av Utmärkelsen svensk kvalitet, mycket tack vare ett starkt medarbetarengagemang. På ett år hade medarbetarnöjdheten ökat från 46 till 81 procent. Inom lokalvården låg exempelvis medarbetarnöjdheten på hela 99 procent.

– Det finns ett otroligt engagemang från medarbetarna. De är delaktiga i förbättringsarbetet och alla vet också att vår vision är att bli världens bästa tunnelbana, säger Marie Hagberg, kvalitets- och miljödirektör på MTR.

Centralt i verksamheten finns förbättringssystemet där medarbetarna på ett enkelt sätt kan lämna sina förbättringsförslag. Dessutom mäter de allt som går att mäta, även på individnivå. Det innebär att exempelvis varje tunnelbaneförare kan se statistik både över sin egen punktlighet och hur företaget som helhet förbättras.

Under Kvalitetsmagasinet Live berättar Marie Hagberg hur de mäter och synliggör kvalitetsarbetet och hur det har skapat ett helt nytt driv i organisationen.